U sklopu projekta “Potrošačka snaga – unaprjeđenje potrošačke politike u Republici Hrvatskoj”, Centar za edukaciju i informiranje potrošača u suradnji s Razvojnom organizacijom za zaštitu potrošača proveo je sveobuhvatno istraživanje o trenutnom stanju potrošačke politike. Cilj projekta bio je identificirati ključne slabosti u provedbi zakona o zaštiti potrošača, inicirati javnu raspravu i definirati prioritetna područja za hitne zakonske izmjene.

Rezultati istraživanja, objavljeni na službenoj stranici Centra, ukazali su na ozbiljne nedostatke u funkcioniranju sustava, uključujući neučinkovitost povjerenstava za zaštitu potrošača u javnim poduzećima te nedostatak povjerenja građana u relevantne institucije poput Ministarstva gospodarstva i tržišne inspekcije.

 

Ključni nalazi istraživanja

  • Većina povjerenstava (93,8%) uključuje predstavnike udruga za zaštitu potrošača, ali su oni često u manjini te njihovo mišljenje nije adekvatno dokumentirano u zapisnicima.
  • Gotovo 71,4% slučajeva pokazuje da su interesi poduzeća stavljeni ispred interesa potrošača.
  • Građani su istaknuli potrebu za bržim i učinkovitijim rješavanjem pritužbi (29,3%) te pojednostavljenjem postupaka (59%).

 

Preporučene mjere

Na temelju prikupljenih podataka, predložene su konkretne izmjene zakonskih i proceduralnih okvira:

  • Preciznije definiranje rokova za reklamacije i ispunjenje ugovora kako bi se smanjila manipulacija trgovaca.
  • Zakonsko obvezivanje jedinica lokalne samouprave (JLS) na suradnju s udrugama za zaštitu potrošača i osiguranje financijskih sredstava.
  • Uvođenje jedinstvenih pravilnika za rad savjetodavnih tijela i smanjenje broja članova.
  • Ubrzavanje postupaka pri Tržišnoj inspekciji.

 

Otvoreno pismo nadležnima

Kao završni korak, istraživački tim uputio je otvoreno pismo Ministarstvu gospodarstva i održivog razvoja te medijima, zahtijevajući daljnje pregovore o predloženim izmjenama. Pismo naglašava spremnost organizacija civilnog društva na suradnju u provedbi reformi i unaprjeđenju sustava zaštite potrošača.

Očekujemo pravovremeni odgovor od nadležnih tijela te vjerujemo da će ovaj projekt doprinijeti izgradnji pravednijeg i učinkovitijeg sustava za sve potrošače.

Projekt se provodi u okviru IMPACT4VALUES programa i financiran  je sredstava Europske unije i Ureda za udruge Vlade RH. Sadržaj teksta isključiva je odgovornost Centra za edukaciju i informiranje potrošača.

Cjelokupan tekst možete pročitati u nastavku.

Preuzmi