U sklopu projekta “Potrošačka snaga – unaprjeđenje potrošačke politike u Republici Hrvatskoj”, Centar za edukaciju i informiranje potrošača u suradnji s Razvojnom organizacijom za zaštitu potrošača proveo je sveobuhvatno istraživanje o trenutnom stanju potrošačke politike. Cilj projekta bio je identificirati ključne slabosti u provedbi zakona o zaštiti potrošača, inicirati javnu raspravu i definirati prioritetna područja za hitne zakonske izmjene.
Rezultati istraživanja, objavljeni na službenoj stranici Centra, ukazali su na ozbiljne nedostatke u funkcioniranju sustava, uključujući neučinkovitost povjerenstava za zaštitu potrošača u javnim poduzećima te nedostatak povjerenja građana u relevantne institucije poput Ministarstva gospodarstva i tržišne inspekcije.
Ključni nalazi istraživanja
- Većina povjerenstava (93,8%) uključuje predstavnike udruga za zaštitu potrošača, ali su oni često u manjini te njihovo mišljenje nije adekvatno dokumentirano u zapisnicima.
- Gotovo 71,4% slučajeva pokazuje da su interesi poduzeća stavljeni ispred interesa potrošača.
- Građani su istaknuli potrebu za bržim i učinkovitijim rješavanjem pritužbi (29,3%) te pojednostavljenjem postupaka (59%).
Preporučene mjere
Na temelju prikupljenih podataka, predložene su konkretne izmjene zakonskih i proceduralnih okvira:
- Preciznije definiranje rokova za reklamacije i ispunjenje ugovora kako bi se smanjila manipulacija trgovaca.
- Zakonsko obvezivanje jedinica lokalne samouprave (JLS) na suradnju s udrugama za zaštitu potrošača i osiguranje financijskih sredstava.
- Uvođenje jedinstvenih pravilnika za rad savjetodavnih tijela i smanjenje broja članova.
- Ubrzavanje postupaka pri Tržišnoj inspekciji.
Otvoreno pismo nadležnima
Kao završni korak, istraživački tim uputio je otvoreno pismo Ministarstvu gospodarstva i održivog razvoja te medijima, zahtijevajući daljnje pregovore o predloženim izmjenama. Pismo naglašava spremnost organizacija civilnog društva na suradnju u provedbi reformi i unaprjeđenju sustava zaštite potrošača.
Očekujemo pravovremeni odgovor od nadležnih tijela te vjerujemo da će ovaj projekt doprinijeti izgradnji pravednijeg i učinkovitijeg sustava za sve potrošače.
Projekt se provodi u okviru IMPACT4VALUES programa i financiran je sredstava Europske unije i Ureda za udruge Vlade RH. Sadržaj teksta isključiva je odgovornost Centra za edukaciju i informiranje potrošača.
Cjelokupan tekst možete pročitati u nastavku.
Preuzmi
Najnoviji komentari