U jeku sve većeg nezadovoljstva potrošača zbog općeg stanja zaštite njihovih prava u RH, Centar za edukaciju i informiranje potrošača (CEIP) i Razvojna organizacija zaštite potrošača (ROZP) organizirali su okrugli stol na temu „Povjerenstva za zaštitu prava potrošača – prilike i izazovi“. Događaj je održan 23. siječnja 2025. u Osijeku i okupio veliki broj predstavnika javnih poduzeća, jedinica lokalne samouprave (JLS) te građana, s posebnim naglaskom na sudionike starije životne dobi – skupinu koja se često suočava s najviše prepreka u ostvarivanju svojih prava.
Cilj događaja bio je otvoriti dijalog o ključnim izazovima i mogućnostima unapređenja sustava zaštite potrošača u Hrvatskoj, uzimajući u obzir stvarne probleme koji su do sada prečesto ostajali na marginama.
Među temama su bile:
- Stanje Povjerenstava za zaštitu prava potrošača – Iako zakonski obvezna, povjerenstva u mnogim slučajevima nisu osnovana ili ne djeluju učinkovito. Naglasak je stavljen na potrebu unificiranja smjernica za njihov rad.
- Zakonski okvir i provedba – Uočeno je da mnogi zakonski propisi ostaju neprimijenjeni u praksi, što otežava potrošačima ostvarivanje njihovih prava.
- Potreba za bržim i jednostavnijim postupcima – Rasprava je istaknula da potrošači očekuju kraće i transparentnije procese pritužbi.
- Primjeri dobre prakse – gdje smo izdvojili uspješnu suradnju s Vodovod d.o.o. Gospođa Jelena Dudaš, mag.iur., voditeljica odjela za pravne poslove predstavila je vlastita iskustva i primjere rješenja potrošačkih prigovora iz prakse.
Tijekom događaja, CEIP i ROZP predstavili su rezultate istraživanja koje su proveli u sklopu projekta. Ključni podaci ukazuju na to da:
- Većina povjerenstava formalno zadovoljava zakonske odredbe, ali često djeluju pro forma.
- Građani izražavaju nizak nivo povjerenja prema institucijama zaduženima za zaštitu potrošača.
- Glavni izazovi su spora obrada pritužbi i nedostatak zakonskih smjernica za učinkovitije djelovanje.
Na temelju ovih nalaza, predložene su konkretne mjere za poboljšanje zaštite potrošača, poput ubrzanja postupaka pri Tržišnoj inspekciji i uvođenja preciznijih rokova za rješavanje reklamacija.
Zaključak i koraci za budućnost
Okrugli stol potvrdio je važnost dijaloga među svim uključenim stranama – potrošačima, institucijama i građanima – u osiguravanju boljeg i učinkovitijeg sustava zaštite prava potrošača. CEIP i ROZP nastavit će raditi na zagovaranju zakonskih izmjena i jačanju svijesti o pravima potrošača u Republici Hrvatskoj. Kao zaključak okruglog stola, izrađeno je otvoreno pismo s konkretnim prijedlozima mjera koje će se uputiti Ministarstvu gospodarstva i održivog razvoja. Cilj pisma je potaknuti nadležne institucije na ubrzanu reakciju i donošenje izmjena zakona koje će omogućiti bržu i učinkovitiju zaštitu prava potrošača.
Zahvaljujemo svim sudionicima na doprinosu uspješnoj raspravi i radujemo se budućim suradnjama na ovom važnom području!
Za više informacija o projektu „Potrošačka snaga“ i cjeloviti izvještaj istraživanja, posjetite našu stranicu: www.ceip.hr.
Projekt se provodi u okviru IMPACT4VALUES programa i financiran je sredstava Europske unije i Ureda za udruge Vlade RH. Sadržaj teksta isključiva je odgovornost Centra za edukaciju i informiranje potrošača.
Najnoviji komentari